lauantai 19. kesäkuuta 2010

Jyväskylä - Korpilahti - Jyväskylä

Keskiviikko-iltana töiden jälkeen päätimme lähteä taas vesille. Kohteena oli tällä kertaa Korpilahti.

Bensatankki oli jo melko tyhjä, joten kävimme alkumatkasta tankilla. Tankkauspaikaksi valitsimme tällä kertaa Säynätsalon SEO:n, jossa emme aiemmin olleet käyneet. Valinta osoittautui hyväksi, sillä täällä oli bensa edullista verrattuna yleiseen laituritankkauspaikkojen hintatasoon. Hinta oli nimittäin sama veneilijöiden ja autoilijoiden mittarissa (1.449 e/l). Yleensä, mitä itse olen tankannut, on hinta ollut noin 10-20 senttiä autoilijoiden hintoja korkeampi. Täytyy jatkossakin hyödyntää tätä edullista hintaa.

SEO:n laituri.

Tankkauksen jälkeen matka jatkui kohti etelää ja Korpilahtea. Säynätsalon jälkeen oli pari isompaa selkää, kunnes järvi kapeni käännyttäessä itäänpäin Korpilahden suuntaan. Matkan varrella hieman ennen Korpilahden satamaa on hieno Kärkistensalmen silta.

Kärkistensalmen silta Jyväskylästä päin katsottuna.

 Perillä Korpilahden satamassa olimme klo . Matkaa oli kertynyt tähän mennessä tankkauslenkki mukaanluettuna 41.3km ja aikaa kulunut 1 tunti ja 20 minuuttia. Tästä tankkauslenkin osuus oli noin puoli tuntia. Matka tehtiin reipasta vauhtia ajaen. Suurimman osan matkasta nopeus oli päälle 50km/h.

 Veneitä satamaravintolan edustalla.

Korpilahden uusi satamarakennus.

Näkymä sataman laiturilta väylälle eli itään päin.

 Kun kahvit oli juotu ja munkit syöty kävimme katselemassa vielä satamassa olleita veneitä kunnes lähdimme ajelemaan takaisin kohti Jyväskylää. Vierasveneiden lisäksi satamassa on myös paljon kotisatamanaan paikkaa pitäviä veneitä.

 Näkymä Mullikkasaaren loiston tietämiltä Ristinselän yli Jyväskylään päin.

Lehtisen salmen loisto. 

Takaisin Jyväskylässä, Kuokkalan pienvenesatamassa olimme klo 22:00. Matka-aika Korpilahdelta Jyväskylään oli 54 minuuttia. Alle tuntiin siis ajaa tuon välin kun ei pysähdy ja ajaa reipasta vauhtia. Keskimääräinen nopeus oli GPS:n mukaan 41km/h. Pituutta pätkällä oli 37.4 km. Tämä on siis oikeampi matka Jyväskylän ja Korpilahden välillä, sillä tässä ei ole mukana mitään tankkauslenkkejä tai muita. 

Jyväskylään saapuessamme päätimme vielä käydä Lutakon satamassa katsomassa Sataman Yö -tapahtuman meininkejä. Chisu oli lavalla laulelemassa ja hyvin kuului konsertti veneelle. Poliisitkin olivat jälleen kerran partioimassa sataman alueella. Varmaankin juuri tapahtuman takia.


Suomi-laiva Jyväsjärvellä.

Reissu oli mukava ja Korpilahden uusittu satama osoittautui erittäin hyväksi paikaksi. Aikaisemmasta satamasta ei olekaan kokemusta, mutta kyllä tämä uusittu ainakin oli käymisen arvoinen paikka. Sopivan matkan päässä Jyväskylästä ja puitteet kunnossa (kaikki uutta ja hienoa). Suosittelen ehdottomasti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti