tiistai 6. heinäkuuta 2010

Varkaus - Kuopio - Varkaus

Sitten vuorossa hieman pidempi veneretki kuin mitä tähän asti on totuttu. Retken suunnittelu sai alkunsa Varkaudessa järjestetystä höyrylaivaregatasta ja ajatuksesta yhdistää samaan reissuun pieni veneretki Saimaalla. Veneretken päämääräksi valittiin Kuopio, sillä siellä sattui olemaan samana viikonloppuna viinijuhlat.

Reissu sai alkunsa 3.7.2010 lauantai aamuna jolloin vene nostettiin traileriin Päijänteen rannalla ja matka kohti Varkautta oli valmis alkamaan. Veneen lasku Saimaalle suoritettiin Könönpellon venerannasta ja siinä samalla kyytiin pakattin reissuun tarvittavat varusteet. Loppujen lopuksi sää oli koko reissun ajan niin hyvä, että mukaan varattuja lämpimiä vaatteita ei tarvittu.


Haijan kanava.

Matka kohti regattaa alkoi Haijan kanavan kautta kohti Taipaleen kanavaa, jossa höyrylaivaregatta järjestettiin. Kanavaa ennen on pitkä pätkä 9km/h nopeusrajoitusaluetta.


Taipaleen kanava.

Sulkuun päästiin hyvällä tuurilla suoraan, sillä lukuisia muitakin venekuntia oli menossa Taipaleen kanavan alapuolella regattaa seuraamaan. Sulutuksen jälkeen rantauduimme museokanavan luona olevaan vanhaan kivilaituriin ja siitä sitten kävellen tutkimaan höyrylaivoja hieman tarkemmin. Höyrylaivoissa oli avoimet ovet 15-17 välisena aikana. Laivoihin tutustuminen sujui helteisessä säässä leppoisasti ja aika meni nopeasti. Väki laivoissa on ystävällistä ja heitä jututtamalla sai kuulla monenlaista tarinaa alusten historiasta. Mukana regatassa oli noin 20 höyryllä kulkevaa alusta. Lisätietoja höyrylaivoista: Suomen Höyrypursiseura ry


Regatta.

Regatan jälkeen vuorossa oli uusi sulutus Taipaleen kanavassa ylävirtaan ja sieltä sitten kokka kohti Kuopiota noin puoli seitsämän aikaan illalla. Varkaudesta ajoimme kohti Leppävirtaa Sailmate palvelun avulla suunniteltua reittiä pitkin. Ensimmäisen kerran vauhtia hiljennettiin noin puolen tunnin ajon jälkeen Leppävirralla nopeusrajoituksen vuoksi. Leppävirralla on 6700m pitkä pätkä aluetta jossa saa rajoituksen mukaan ajaa ainoastaan 9km/h nopeutta.


Konnuksen kanava.

Noperusrajoitus alueen jälkeen matkavauhtia ennätettiin pitää alle 10min kun saavuimme jo Konnuksen kanavalla. Kanavassa sulutus meni todella nopeasti, sillä korkeuseroa on ainoastaan 0,6 metriä. Kanavan jälkeen noin ilta kahdeksan aikoihin olimmekin jo Puutossalmen lossin lähettyvillä ajamassa kohti edessä häämöttävää Puijon tornia. Tästä suuntasimme Kuopion matkustajasamaan, sillä majapaikan avain oli määrä noutaa ilta yhdeksään mennessä. Majapaikkana toimi lähellä satamaa sijaitseva kesähotelli Lokki. Vene ankkuroitiin Maljalahden vierasvenesatamaan, joka sijaitsee aivan matkustajasataman vieressä. Rantaumiseen saimme opastusta satamaan aiemmin saapuneilta turisteilta.


Maljalahden vierasvenesatama.

Tästä sitten suunnistimme illan viettoon, tosin viinijuhlat jäivät väliin. Ilta meni pääasiassa satamassa sijaitsevan ravintola Albatrossin tarjonnasta nauttien. Sunnuntaina hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme satamaan syömään muikkuja aamiaiseksi ja seuraamaan BMW Beach Volley Pro Tour avauskilpailua.


BMW Beach Volley Pro Tour.

Kotimatkalla suuntasimme tutustumaan Kuopion nähtävyyksiin vesiltä käsin. Vierasvenesatamasta otettiin suunta kohti Rönön siltaa. Tästä sitten syväsataman ohi kohti saaristokatua. 2008 vuoden loppupuolelle valmistunutta saaristokatua ei näkynyt ollenkaan mukana olleessa merikortissa, mutta matka sujui hyvin Ellen Thesleffin sillan ali. Sillan jälkeen suuntasimme kohti Keilakantaa ja siinä sivussa yritimme vilkuilla asuntomessualuetta. Messutalot tosin eivät erottuneet meidän reitille.


Keilakannan silta.

Paluumatka meni pientä huviajelua lukuunottamatta samoja reittejä kuin menomatka. Konnuksen kanavalla pysähdyttiin tauolle ja osattiinpa ajoittaa tauko juuri kesäteatteri esityksen alkuun ja sehän tarkoitti valtavaa tungosta kahviossa. Helteessä jonotettiin kahvia pitkä tovi ja käytiinpä tutustumassa jonkinlaiseen museoon kanavan pihalla. Loppumatka menikin jo ilman sen erikoisempaa ohjelmaa. Vene trailerissa pääsimme takaisin Päijänteen rannalle noin ilta kymmenen aikoihin.


Konnuksen kanavan museo / Vanhat pelastusliivit.

Tietoja reitistä:
- Menomatkan pituus: 78km (suoraan Varkaus - Kuopio väli)
- Menomatkan keskinopeus: 36km/h
- Paluumatkan pituus: 81,4km

Reitti kartalla:

View Larger Map

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti