Maston juuri edellisen omistajan jäljiltä.
Tiivistysaineeksi valitsin nettisurffailun perusteella venekäyttöön tarkoitetun Sikaflex 291 massan. Massaa oli saatavilla erikokoisina tuubeina, joista valitsin 100 ml koon. Hintaa tuubilla oli Motonetissä 7.50 euroa.
100 ml sikaflex tuubi
Irroitin maston veneen katolta ja hioin pois entiset tiivistysmassan jäänteet pois. Veneen katosta hioin massat pois kohtuu sileällä hiomapaperilla. Maston osien hionnassa käytin porakoneen päässä olevaa metalliharjaa.
Valojen johdot oli sen verran kuluneet ja teipatunnäköiset, että päätin uusia johdot. Läpiviennin tiivistämisessä piti käyttää hieman mielikuvitusta ja päädyin tekemään tiivistyksen kutistesukan ja sikaflexin yhdistelmällä. Esin laitoin johtoihin reilusti sikaflexiä ja sitten kutistin päälle kutistesukan kuumailmapuhaltimella lämmittämällä. Sen jälkeen työnsin kutistesukan maston alumiinisesta kannasta läpi ja tiivistin vielä kannan ja kutistesukan välin sikaflexillä. Annoin tämän virityksen kuivua yön yli.
Johtojen tiivistystä sikaflexillä.
Seuraavana päivänä menin veneelle ja laitoin maston kiinni. Ensin pistin veneen katolle läpiviennin kohdalle sikaflexiä ja sen jälkeen ruuvasin maston kannan kiinni. Sikaflex-massa jäi kannan ja katon väliin tiivistämään ja pitämään kantaa paikallaan. Maston ruuvasin sen jälkeen kantaan kiinni ilman mitään tiivistystä, sillä maston kannan reikä tyhjentää maston kannan vedestä, joten kannan ja mastotolpan välin tiivistäminen on melko turhaa. Suurin osa vedestä tulee maston yläosassa olevasta lipasta.
Aika näyttää tuliko tiivis, mutta ainakin vaikutti aika onnistuneelta tiivistykseltä. Aikaa meni muutama tunti, joten ei mikään kovin iso homma. Sotkuista sen sijaan oli, sillä Sikaflex ei meinaa lähteä millään irti käsistä tai mistään muualtakaan :)
Tuo valomaston vuotaminen itselläkin aiheuttanut harmaita hiuksia
VastaaPoista