sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

3.6.2011 Varkaus - Savonlinna - Varkaus

Helatorstai, hieno sää ja perjantai vapaata... Sehän tarkoittaa veneilyreissua Saimaalle! Reissu saa alkunsa 2.6. torstai iltana, jolloin vene siirtyy Päijänteen rannalta Varkauteen odottamaan tulevaa Savonlinnan reissua.


Taipaleen kanava


Varkaudesta startataan perjantai aamuna noin puoli kymmenen aikoihin kohti Taipaleen kanavaa. Sulutukseen jälkeen hetki ajoa ja todetaan kahvitauon olevan paikallaan. Tätä päätöstä edesauttoi 9 m/s tuuli ja matkalle sattuva Järvisydämen lomakeskus. Taukopaikalle päästiin yhdentoista aikoihin ja matkaa oli tähän mennessä taitettu vajaa 46km.


Järvisydämen lomakeskus


Järvisydämen lomakeskuksen laituri


Järvisydämessä on laituri tyhjillään ja muutenkin kahvin ja jäätelön nautiskelu sujuu erittäin rauhallisissa merkeissä päärakennuksen edessä olevalla laavulla. Sisällä on tilaa lounastamiseen isommallekin porukalle.


Järvisydämen lomakeskuksen päärakennus


Tauon jälkeen miehistö jatkaa matkaa pirteänä kohti Savonlinnaa. Matka taittuu jälleen kovassa aallokossa ja se on havaittavissa myös lokikirjan kirjoituksista. Aallokko on huomioitu jo reittisuunnittelun yhteydessä, joten käytössä on suojaisin mahdollinen väylä. Väylä ei ole ainoastaan huviveneiden käytössä, sillä siellä tavataan myös tukkilautta.


Menomatkan aallokkoa


Hinaaja vetämässä tukkilauttaa


Savonlinnaan saavutaan Kyrönsalmen sillan kautta ja Olavinlinna sivuutetaan paapuurin (vasemmalta) puolelta. Isommat alukset sivuuttavat linnan toiselta puolelta, jollon pitää pyytää ponttoonisillan avausta VHF-kanavalta yhdeksän. Kyrönsalmesta linnalle asti väylä on melko kapea ja virta kohtuullinen. Kannattaa olla valppaana, sillä myös rahtilaivat käyttävät samaa väylää. Kyrönsalmen silta ovat myös avattavissa, mutta pienellä aluksella sellaista tarvetta ei ole. Maantiesillan alkukulkukorkeus on 12 metriä ja vieressä olevan rautatiesillan alikulkukorkeus on 7,5 metriä. Lisätietoja sillasta löytyy Liikkenneviraston verkkosivulta.


Kyrönsalmen maantiesilta


Kyrönsalmen rautatiesilta


Olavinlinna Kyrönsalmen sillan puolelta


Olavinlinna matkustajasataman puolelta


Olavinlinnan jälkeen suuntaamme aivan keskustassa olevaan matkustajasatamaan, jossa on lyhyempiä pysähdyksiä varten erityinen asiointilaituri. Laiturilta on lyhyt matka kaupungin palveluihin. Myös tämä laituri on aivan tyhjä. Varsinaisia vierasvenesatamia Savonlinnassa on neljä kappaletta. Näistä Casinon vierasvenesatama ei ollut käytössä reissun aikana.

Saapuminen perille Savonlinnan matkustajasatamaan tapahtuu noin puoli kahden aikaan.


Satama


Matkustajalaivoja Savonlinnan satamassa


Alus parkissa Savonlinnan sataman asiointilaiturissa


Menomatkan tietoja:
- Ajo-aika: 4h 25min
- Polttoaineen kulutus: 10,8 l/h
- Matka: 107km


Paluumatkalle lähtö tapahtuu illalla seitsemän aikoihin. Ensimmäiseksi otetaan suunta keskustan etelä-rannalla sijaitsevaan VS-Marinin tankkauspisteelle. Tankkauspisteen lähimaastolla on iso viljasiilo, joka toimii hyvänä maamerkkinä paikalle suunnistaessa. VS-Marinin luona lahden toisella puolella on laituri City Marketissa asiointia varten.


Viljasiilo VS-Marinin suunnalla


VS-Marin


Tankkauksen jälkeen matka jatkuu kohti Laitaatsiltaa, jossa toimii telakka. Laitaatsillan reitti on toinen vaihtoehto Savonlinnan ohitukseen pienemmille veneille.


Laitaatsillan silta


Laitaatsillan telakka


Tästä matka suuntaa kohti Haponlahden avokanavaa, jonne saapuminen tapahtuu noin ilta yhdeksän aikoihin. Pysähdymme hetkeksi jaloittelemaan kanavalla olevalle laiturille. Laiturilla ei ole meidän lisäksi muita veneitä ja paikka vaikuttaa muutoinkin rauhalliselle, ellei huomioi voimakasta lintujen järjestämää konserttia. Avokanavan jälkeen reitti on varsin pitkältä matkalta merkitty lateraaliviitoilla ja muuta liikennettä ei juuri näy.


Matkalla kohti Haponlahden avokanavaa


Haponlahden avokanava


Auringonlasku


Taipaleen kanavalle saapuminen tapahtuu illalla vartin yli kymmenen. Hetken verran odottelua laiturin alajuoksun laiturissa ja kanavasta tulee ulos toinen alus. Sulun sisällä on melkoisesti hyttysiä! Varmaan suojainen ja kostea paikka kerää paikalle kaikki lähiseudun verenimijät. Taipaleen kanavalta matka jatkuu vielä hetkenverran lähes tyynessä säässä eteenpäin kohti venesataman luiskaa. Vene nostetaan takaisin trailerille vartin yli yksitoista ja miehistö suuntaa onnistuneen reissun jälkeen tyytyväisenä makkaran paistoon.


Taipaleen kanavan sulku avautuu


Maisemaa Taipaleen sulun yläjuoksulta


Frida laiturissa Taipaleen kanavan yläjuoksulla

Koko reissun jälkiloki:

Näytä suurempi kartta

Matkan kokonaistiedot:
- Polttoainetta meni 92,89 litraa
- Keskikulutus 13 litraa / tunti
- Kuljettu matka 183,4 km
- Aika liikkeellä: 6h 2min
- Liike keskimäärin: 30,4 km/h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti