tag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.comments2024-02-24T10:59:40.625+02:00veneilyblogi.comUnknownnoreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-14847078460240227262022-04-06T10:42:16.890+03:002022-04-06T10:42:16.890+03:00Kiitokset kirjoituksesta. Mieheni on puhunut myös ...Kiitokset kirjoituksesta. Mieheni on puhunut myös öljysäiliön tarkastuksesta, meillä kotona. Onkohan kuinka erilainen operaatio? Meillä on öljylämmitys käytössä.<br />Maarithttp://www.viialanvesi.fi/palvelut/kevytoljysailion-tarkastusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-8184746835864927312021-07-06T12:34:50.894+03:002021-07-06T12:34:50.894+03:00Mitä maksaa reitti Kuopio-Varkaus-KuopioMitä maksaa reitti Kuopio-Varkaus-KuopioAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/17252560031563497395noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-65840623147563483532019-07-31T11:49:51.194+03:002019-07-31T11:49:51.194+03:00Tuo valomaston vuotaminen itselläkin aiheuttanut h...Tuo valomaston vuotaminen itselläkin aiheuttanut harmaita hiuksia Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00154698494201564858noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-34125655632615953912014-07-07T23:36:53.081+03:002014-07-07T23:36:53.081+03:00Paljonkohan tuollainen reissu tulee polttoainetta ...Paljonkohan tuollainen reissu tulee polttoainetta viemäänAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-33810084359493584472013-07-03T00:03:25.716+03:002013-07-03T00:03:25.716+03:00Mahtava oli reissu! Yksi yö oltiin, Karjalan Saare...Mahtava oli reissu! Yksi yö oltiin, Karjalan Saaressa. Vene oli vanha särki ja moottori 20hv johnson 2-tahti. Päästiin kierros n.65-70litralla, eli aika vähällä. Katsoa jos tänä kesänä kiertäisi ja olisi 2 yötä. Tosin eri veneellä.Jouninoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-12081824646516903652012-07-14T21:04:50.045+03:002012-07-14T21:04:50.045+03:00Vähän myöhäinen kommentti mutta bensaa olisi saanu...Vähän myöhäinen kommentti mutta bensaa olisi saanut Pyhälahden kyläkaupalta Matilan jälkeen. Tosin nyt kyläkauppa on lopettamassa toimintansa elokuun lopussa 2012. Erittäin harmillista...sieltähän sai hyvät eväät mukaan muutenkin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-45669929995658763922011-09-08T19:06:32.522+03:002011-09-08T19:06:32.522+03:00Voi kiitos pikaisesta vastauksesta!
Mahtavaa!Voi kiitos pikaisesta vastauksesta!<br />Mahtavaa!markonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-6532145476012343522011-09-08T17:41:21.471+03:002011-09-08T17:41:21.471+03:00Finlex -nimisestä palvelusta löytyy lakitekstit.
...Finlex -nimisestä palvelusta löytyy lakitekstit.<br /><br />Ohessa linkkejä tärkeimpiin:<br /><a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960463" rel="nofollow">Vesiliikennelaki 20.6.1996/463</a><br /><a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19970124" rel="nofollow">Vesiliikenneasetus 7.2.1997/124</a><br /><a href="http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030" rel="nofollow">Meriteiden säännöt (SopS 30/1977)</a><br /><a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780252" rel="nofollow">Asetus yhteentörmäämisen ehkäisemisestä sisäisillä kulkuvesillä (Sisävesisäännöt 1978) 30.3.1978/252</a><br /><a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940674" rel="nofollow">Merilaki 15.7.1994/674</a><br /><br />Kannattaa Trafin sivulta tarkistaa vaatimukset.Hannuhttps://www.blogger.com/profile/13107555169038523968noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-16217523121577353602011-09-07T22:40:30.471+03:002011-09-07T22:40:30.471+03:00Minulla kun on rannikkolaivurin pätevyys, niin jou...Minulla kun on rannikkolaivurin pätevyys, niin joudun tenttimään vaan nuo pykäläosuudet.Olisiko noista lakiteksteistä netissä jotain linkkejä?markonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-77764511402764303912011-07-23T10:13:32.590+03:002011-07-23T10:13:32.590+03:00Kiitos kommenteista ja mielipiteistä! Mukavaa, ett...Kiitos kommenteista ja mielipiteistä! Mukavaa, että joku jaksaa ja viitsii kommentoida ja kirjoitella omia näkemyksiä. Kirjottelehan jatkossakin jos tulee jotain mieleen!<br /><br />Laiturikiinnityksestä sen verran, että kysymyksesi ja huomiosi on aiheellinen. Varsinkin alkuaikoina ei itsekään tullut ajateltua mahdollisia myöhemmin illalla ja yöllä tulevia veneilijöitä. <br /><br />Tässä kyseisessä tapauksessa vene oli laiturin päässä kiinnitettynä siten, ettei mahdollinen laiturinpäähän kyljittäin tuleva vene osu perämoottoriimme. Kuvassa näyttää, että vene olisi melkein keskellä laituria. Vieressä olevan veneen apuvene kääntyi jossain vaiheessa venettämme kohti ja veneen ja moottorimme väliin ei paljoa tilaa jäänyt. Myöhemmin apuvene kiinnitettiin veneen kylkeen kääntymisen estämiseksi. <br /><br />Mahdollisen laiturin täyttymisen kannalta ehdottamasi kiinnitys mahdollisimman rantaan olisi ollut tosiaan parempi. Tai kaikista paras ehkä peräankkurilla keula laituriin. Se kuitenkin olisi jo hieman työläämpi vaihtoehto ja ei ehkä siten tarkoituksenmukainen.<br /><br />Tämä on tosiaan asia, jota kaikki ei aina muista ajatella. Itsekin alkuaikoina ei osannut kiinnittää huomiota tällaiseen asiaan. Nykyään osaa tämänkin asian ottaa paremmin huomioon rantautumista miettiessä.<br /><br />Kiitos kommenteista ja mukavaa veneilykesän jatkoa! Itse tulin juuri viikon mittaiselta reissulta ja mietin jo, että mihin sitä seuraavaksi :)Mikkohttps://www.blogger.com/profile/16061656116294471362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-37251043975738275702011-07-19T21:09:18.525+03:002011-07-19T21:09:18.525+03:00Pari huomiota satamapaikoista, nämä ovat siis hyvi...Pari huomiota satamapaikoista, nämä ovat siis hyvin subjektiivisia mielipiteitä, mutta sanonpa kuitenkin:<br /><br />- Heinäveden reitillä ehdoton pysähtymis- tai yöpymispaikka on ylhäältä päin tultaessa ennen Pilpan kanavaa sijaitseva Wirran Wietävä. Hieno ympäristö virran varrella kahvila- ja majoituspalveluineen puhumattakaan aidosta maalaissaunasta ja vieraanvaraisesta omistajapariskunnasta ovat ainutlaatuisia. Avoinna ainakin vielä 2011, tulevien kesien tilanne 2010 heinäkuussa omistajilta kuultujen tietojen perusteella avoin.<br /><br />- Oravi on hyvä pysähtymis-, tankkaus- ja kauppapaikka rantaravintoloineen, mutta yöpymiseen en ainakaan minä sitä suosittele. Jos ajaa kaakkoon Haukiveden puolelle muutaman merimailin Linnansaaren kansallispuiston pääsaareen (siis Linnansaareen), niin sieltä löytyy suojaisesta sisälahdesta Sammakkoniemen vierassatama. Linnansaaressa on laituri poijukiinnityksin, kioski (mm. herkullisia savumuikkuja...) ja sauna. Hieno luontopolku saaren sisäosiin, jolla tosin saa yleensä varautua hyttyspaljouteen, mutta ainakin vanha torppa kannattaa käydä katsastamassa. Myös aittamajoitusta on tarjolla telttailualueen lisäksi. Eikä tarvitse murehtia Oravin tapaan vilkkaasta ohiajoliikenteestä eikä ravintola- ja laiturimelusta. Lahteen pääsee eteläpuolelta merkittyä väylää pitkin tai pohjoisesta yhteysaluksen reittiä seuraamalla. Jos aikaa on, kannattaa tutustua kansallispuiston retkiisatamiin laajemminkin, niitä alueella riittää...m/s Lunni Päijänteellä 2011http://www.sports-tracker.com/#/workout/AriTnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-15033168016261917922011-07-18T21:00:15.219+03:002011-07-18T21:00:15.219+03:00Hienoja juttuja ja kuvia ah, niin kovin tutuista k...Hienoja juttuja ja kuvia ah, niin kovin tutuista kotivesistämme! Itse olemme siis tämän kesän Keitele-Päijänne-akselilla (tänään 18.7. Sysmän satamassa) ja kyllä noita hienoja paikkoja löytyy kyllin kyllin täältäkin. Hienostu kuvailtuja reittejä ja niistä on varmasti apua Kallavedellä ensi kertaa veneilijöille. Hyvin näyttävät paikat löytyvn, mutta jos kaipaat vinkkejä, lähetä spostia ari.torpstrom@kolumbus.fi, niin eiköhän ulkomuististakin joitakin löytyne.<br /><br />Kysymys, joka nousi mieleen tuosta kuvasta Hauto-Koistin laiturista: miksi kiinnität veneesi keskelle laituria siten, että seuraavalla tulijalle ei jää tilaa kylkikiinnitykseen ei etu- eikä takapuolelle? Veneesi mahtuisi ainakin 5 m eteenpäin tai toine vaihtoehto on jättää perä rantaan päin ja keula reilusti laiturin ulkopuolelle. Kyselen siksi, että olen itsekin usein mm. Hauto-Koistissa joutunut pyytämään aiemmin rantautuneita tiivistämään. Jos miehistö on paikalla, ongelmaa ei ole, mutta jos ovatkin vaikka saunassa...<br /><br />Itse yritän pitää aina mielessä, että laituriin voi olla muitakin tulijoita vaikka aamuyöstä ja kiinnittämään veneeni mahdollisimman vähän tilaa vieväksi hukkatilan (veneiden välit) minimoiden.m/s Lunni Päijänteellä 2011http://www.sports-tracker.com/#/workout/AriTnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-75406618658222403042011-07-11T21:03:58.514+03:002011-07-11T21:03:58.514+03:00Tilanne 9.7.2011 Laukaan Tyvelänsaaressa: roskakat...Tilanne 9.7.2011 Laukaan Tyvelänsaaressa: roskakatos edelleen siivottomassa kunnossa roskikset täynnä ja roskat osittain ympäriinsä leviteltyinä. Polttopuuvaja täysin tyhjä, trukkilava odottaa edelleen purkajaansa ja polttajaansa...Ari T.http://www.gps.liitin.net/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-67920741751751194132011-07-11T20:52:44.677+03:002011-07-11T20:52:44.677+03:00Kiitos hyvästä jutusta ja kuvista, joista saimme h...Kiitos hyvästä jutusta ja kuvista, joista saimme hyviä vinkkejä Jämsästä. Vaikka olenkin veneillyt >20 v. Saimaalla, niin tämä kesä on ensimmäinen Päijnteellä ja kaikki vinkit ja satamakuvaukset ovat erittäin tervetulleita.<br /><br />Kirjoittelen nämä kommenttini siis ekalla venereissulta Päijänteeltä, tällä hetkellä (11.7.2011) olemme Pihlajakosken satamassa. Kävimme tänään piipahtamassa Jämsässä ja pari huomiota jutustasi:<br />- Jämsäjoen suulla on kaislikossa vähän vaikeasti havaittava aallokonmuodostuskielto (6,5 km), joka käytännössä liukuvalla veneellä kieltää voimassaoloalueella liu'ussa ajamisen. Jämsästä päin tultaessa rajoitus näkyy kyllä selvästi sillan pilarissa. Vastuullisten veneilijöiden kannattaa ottaa huomioon rajoitukset!<br />- Seppolan laituriin mahtuu kylkikiinnitykseen enemmän kuin "pari venettä", ainakin näitä tavallisimman kokoisia. Tänään meitä laiturissa oli meidän 9,3 m pituisen Tristanin lisäksi pari 5-6 metristä ja tilaa olisi vielä riittänyt muillekin...<br /><br />Tuo aallokonmuodostuskielto vs. nopeus on muuten hyvin tulkinnanvarainen asia. Ilman aallokkoahan ei vene juuri liiku ja useimmat liukuvat veneet muodostavat liu'ussa pienemmän aallon kuin hitaasti kynnettäessä. Tänä kesänä venepoliisilta tarkistetun kannan mukaan he "eivät ainakaan sakota, jos liukuvaa venettä ei ajeta liu'ussa rajoitusalueella". Järjen käyttö on varmaankin sallittua ja kannattaa katsella taaksepäin muodostuvaan aallokon kokoa. Itse ajelen sellaista max. 5-6 kn (9-11 km/h), silloin aallot ovat vielä pienet ja veneen ohjattavuus säilyy. <br /><br />Kylkikiinnityksessä ihmettelen täällä Päijänteellä samaa kulttuuria kuin minulle hyvinkin tutulla Saimaalla eli pienelläkin veneellä saadaan laiturista varattua 10-20 m kylkikiinnitystilaa kiinnittämällä ensimmäinen vene keskelle laituria ja seuraavat etu- ja takapuolelle 4-5 m välimatkan päähän. Itse pyrin kiinnittämään reilun 9 m veneeni jos mahdollista siten, että keula jää railusti laiturin ulkopuolelle. Tällöin laituria tarvitaan vain 4-5 m.<br /><br />t. AriAri T..http://www.gps.liitin.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-25751276438837205302011-07-06T23:10:12.367+03:002011-07-06T23:10:12.367+03:00Ajelin puolison kanssa tuossa vajaa viikko sitten ...Ajelin puolison kanssa tuossa vajaa viikko sitten taas samaisen reitin. Tällä kertaa varattiin aikaa kolme päivää. Yövyttiin Hauto-Koistin saunallisessa retkisatamassa ja Oravissa. Kuvia ja tekstiä on tuosta reissusta tulossa lähiaikoina. Oikein hyvää matkaa teille! Kelitkin näyttäs olevan kohdallaan :)Mikkohttps://www.blogger.com/profile/16061656116294471362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-21913211500361281922011-07-06T22:46:28.555+03:002011-07-06T22:46:28.555+03:00Todella hyvä kertomus matkasta, huomenna lähdemme ...Todella hyvä kertomus matkasta, huomenna lähdemme kiertämään saarta :)Jouninoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-39882858445178957672011-06-06T21:54:16.084+03:002011-06-06T21:54:16.084+03:00Olipas mielenkiintoinen, leppoisa ja 'kansanta...Olipas mielenkiintoinen, leppoisa ja 'kansantajuinen' tarina veneretkestä ainakin tällaiselle lukijalle, joka ei juurikaan ole syventynyt veneilyharrastukseen sen kummemmin, toki ollut joskus veneen kyydissä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-89707856814321801122010-07-21T14:04:25.764+03:002010-07-21T14:04:25.764+03:00Väylää kun seuraa, niin ei mitään ongelmia aloitte...Väylää kun seuraa, niin ei mitään ongelmia aloittelijallakaan. Toki jos lähtee oikomaan tai muuten pois väylältä, niin kannattaa katsoa tarkkaan merikartasta mahdolliset karit ja kivet. Mitään normaalista poikkeavia vaaranpaikkoja ei reitillä ole. Ei muuta kun hyvää matkaa :)Mikkohttps://www.blogger.com/profile/16061656116294471362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-57020489479512373882010-07-20T16:17:39.432+03:002010-07-20T16:17:39.432+03:00Onko reitti kuinka karikkoinen? Pärjääkö tuolla al...Onko reitti kuinka karikkoinen? Pärjääkö tuolla aloitelijakin kiville ajamatta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-74932648884920572322010-05-29T01:51:00.932+03:002010-05-29T01:51:00.932+03:002 tunnin risteilyt (1-12 henkilöä) 240-450€, lisät...2 tunnin risteilyt (1-12 henkilöä) 240-450€, lisätunnit 100-150€. Tiedustelut numerosta 040 48 21 500Mikkonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2943670536114712174.post-83713739888010908542010-05-03T08:47:46.727+03:002010-05-03T08:47:46.727+03:00Viime viikonloppuna lähti näköjään jäät ainakin tä...Viime viikonloppuna lähti näköjään jäät ainakin tästä Jyväsjärvestä.Mikkonoreply@blogger.com